دسته‌بندی نشده

نکات طلایی در باب اهمیت سلامت و مراقبت پوست

اهمیت و نحوه رسیدگی و مراقبت از پوست | پری رو

پوست به دلایل مختلفی اهمیت بسیار زیادی دارد. اول اینکه بزرگترین سد دفاعی بدن در برابر میکروب‌هاست و نقش ایمنی مهمی در محافظت از بدن در بابر عوامل بیماری‌زا دارد. دوما پوست به دلیل داشتن عصب‌های حسی فراوان یکی از حواس پنج‌گانه بدن به اسم لامسه را شامل می‌شود. همچنین به‌گونه‌ای عمل می‌کند که دمای بدن را در فصول مختلف تنظیم می‌کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی پوست، انواع آن و سلامت و مراقبت پوست و همچنین مواردی مرتبط با زیبایی پوست بپردازیم، پس با سایت زیبایی پری رو همراه باشید. 

فهرست مطالب

ساختار کلی پوست

قبل از هر توضیحی بهتراست ابتدا با ساختار پوست آشنا شویم. پوست شامل سه لایه است:

اپیدرم

بیرونی‌ترین و نازک‌ترین لایه‌ی پوست که گاها با نام روپوست نیز شناخته می‌شود و دارای رنگ‌دانه است که رنگ پوست افراد مرتبط با این لایه می‌باشد.

درم

دومین لایه و حدود 5 تا 7 برابر ضخیم ‌تر از اپیدرم است. حالت کشسانی پوست مربوط به این لایه است. همچنین وجود غدد چربی و عرقی در این لایه، منجر به تولید عرق و چربی در سطح پوست می‌شود. جالب است بدانید حس لامسه، وجود ریشه و پیاز مو، وجود رگ و خونرسانی پوست نیز همگی در این لایه انجام می‌شود.

هیپودرم

داخلی‌ترین لایه که به بافت‌های ماهیچه‌ای متصل است.

حال که با ساختار پوست آشنا شدید باید بدانید که تمامی خدمات مراقبت و سلامت پوستی در اپیدرم یا رو پوست انجام می‌شود. به بیان بهتر، محصولات آرایشی و بهداشتی مثل انواع کرم‌های ضدآفتاب، لایه بردار و ترمیم کننده‌ بر این لایه اثر می‌کنند. سطح زیرین اپیدرم دائما در حال تولید سلول‌های زنده پوستی است که مرتبا به سطح رویی امده و جایگزین لایه‌ی شاخی پوست که پوشیده از هزاران سلول مرده و زنده است می‌شود. وقتی در معتبرترین مراکز فیشیال پوست، پاکسازی انجام می‌شود در واقع فرآیندی است که در آن سلول‌های مرده پوست در اپیدرم برداشته می‌شود و با تغذیه و آبرسانی به سلول‌های زنده و تولید شده در لایه‌ی زیرین اپیدرم و سلول‌های لایه‌ی درم، باعث شفافیت و زیبایی و درخشندگی پوست می‌شود.

ترمیم پوست

زمانیکه پوست آسیب می‌بیند، از طریق ترمیم بافت آسیب دیده و جایگزین ساختن بافت از دست رفته با سلول‌های جدید، پاسخ می‌دهد. طی روند ترمیم، بافت مرده یا آسیب دیده، ابتدا توسط بافت زخم و به تدریج با سلول‌های جدید سالم جایگزین می‌شود. ترمیم پوست طی مراحلی که در زیر گفته شده، صورت می‌گیرد.

هر آسیبی که منجر به ضایعه پوستی شود، در صورتیکه ضایعه سطحی باشد مسئله مهمی نیست. ممکن است رگهای خونی میان‌پوست آسیب دیده و باعث خون‌ریزی شود.

خون از رگ‌های خونی نشت پیدا کرده، منجر به تشکیل لخته می‌شود. فیبروبلاست‌ها و دیگر یاخته‌های اختصاصی ترمیمی تکثیر شده و به ناحیه آسیب دیده مهاجرت می‌کنند.

فیبروبلاست‌ها: کلافه‌ای از بافت فیبردار در داخل لخته ایجاد می‌کنند. به موازات انقباض رشته‌های فیبرین کلافه دچار چروکیدگی می‌شود. بافت پوستی جدید در زیر تشکیل می‌گردد.

کلافه فیروز، سفت شده تا یک کبره زخم بر روی سطح پوست ایجاد کند. زمانی‌که رشد پوست جدید کامل شود این کبره می‌افتد. با این وجود اثر زخم ممکن است باقی ماند.

علت تفاوت پوست مردان و زنان

علل تفاوت پوست زنان و مردان | پری رو

ساختار کلی بدن انسان‌ها شبیه بهم است اما در مواردی جزیی بسته به ژنیک و عوامل محیطی می‌تواند متفاوت باشد. پوست نیز از جمله جزییاتی است که در افراد متفاوت است. مهم‌ترین شاخصه‌ی تفاوت پوست، رنگ آن است. جالب است بدانید که عمده تفاوت‌ پوست مردان و زنان به دلیل ترشحات غدد جنسی مردانه است که باعث می‌شود ضخامت لایه دوم پوست یعنی درم افزایش یابد. همچنین وجود موی بیشتر، زبرتر بودن پوست و غالبا تیره‌تر بودن پوست مردان همگی به‌خاطر وجود هورمون مردانه است.

تاثیر نژاد و ژنتیک بر ساختار پوست

همانطور که در بالا اشاره شد، عمده تفاوت افراد در رنگ پوست آن‌ها است. وجود سلول‌های تولید کننده ملانین که همان رنگدانه‌های پوستی هستند و همچنین پراکندگی غدد داخل پوست باعث می‌شود رنگ پوست افراد متفاوت باشد. قاعدتا هرچه میزان ملانین پوست بیشتر باشد، پوست تیره‌تر خواهد بود. به‌خاطر ژنتیک و در برخی نژادها، سلول‌ای تولید کننده ملانین بیشتر و حتی گاها بزرگ‌تر هستند، به همین دلیل ملانین بیشتری تولید می‌کنند.

تاثیر ژنتیک بر پوست | زیبایی پری رو

شرایط محیطی بر سلامت پوست تاثیر گذار است

تاثیر عوامل محیطی بر پوست | سایت زیبایی پری رو

اگرچه همانطور که در بالا ذکر شد، رنگ و خصوصیات پوست افراد متناسب با جنسیت و ژنتیک می‌باشد اما تاثیرات شرایط محیطی بر پوست نیز قابل انکار نیست و با شرایط محیطی مناسب و مراقبت‌های پوستی می‌توان تا حدی پوست را بهبود بخشید. به عنوان مثال اگر پوست شما از بدو تولد چرب بوده است، با تغذیه مناسب، ایجاد سبک درست زندگی و داشتن یک روتین پوستی متناسب با نوع پوست خود می‌توانید چربی آن را کنترل کرده و تعادل برقرا کنید. همچنین عوامل محیطی می‌تواند اثر سو بر سلامت پوست داشته باشد. به عنوان مثال عدم استفاده از بهترین ضد آفتاب باعث تخریب ساختار پوست و در نتیجه پیری زودرس می‌شود. علاوه بر این موارد، استفاده از خانیات، تغذیه نامناسب باعث بهم ریختن تعادل PH پوست یا غدد چربی و همچنین تخریب سلول‌های زنده می‌شود.

شناخت نوع پوست و روش مراقبت

اولین قدم در مراقبت از پوست این است که بدانید چه نوع پوستی دارید. چرا که خرید محصولات مراقبتی و حتی آرایشی که مناسب پوست شما نیست، نه تنها کارایی مفیدی ندارد بلکه می‌تواند باعث آسیب‌هایی مثل خشکی پوست، جوش و سایر مشکلات پوستی شود. نوع پوست هر فردی متناسب با عوامل ژنتیکی است ودر واقع قابل تغییر نیست. اما با داشتن یک روتین مناسب می‌تواند به بهبود شرایط پوست کمک کرد و از آسیب‌های جدی به آن جلوگیری کرد. در ادامه با خصوصیات هر نوع پوست آشنا می‌شویم.

پوست معمولی

پوست معمولی در واقع پوستی است که چربی و رطوبت آن در یک تعادل نسبی باشد.  و ترشح سبوم(چربی) در آن نرمال است. البته ناگفته نماند که در افراد با پوست معمولی ممکن است ناحیه T (شامل پیشانی، چانه و بینی)کمی چرب‌تر از سایر قسمت‌های صورت باشد. در این نوع پوست، منافذ پوستی بسیار ریز است و خونرسانی به‌صورت یکدست انجام می‌شود بنابراین رنگ صورت یکدست و شاداب است. با بالارفتن سن، ممکن است این نوع پوست کم آب شود که با آبرسانی پوست این مشکل برطرف خواهد شد. خوب است بدانید که آرایش دائم ابرو روی پوست معمولی، دوام و ماندگاری بیشتری دارد.

پوست نرمال و معمولی | پری رو

پوست خشک

پوست خشک | پری رو

پوست خشک پوستی است که ترشح چربی در آن کمتر از حد معمول است. وقتی سبوم یا چربی پوست کمتر از حد معمول باشد، درواقع لایه‌ی محافظتی روی پوست نازک‌تر است و نمی‌تواند آب را در سلول‌های پوستی نگه دارد.رطوبت پوست درواقع میزان آبی است که در لایه‌های عمیق پوست در سلول‌ها وجود دارد. خشکی پوست در افراد، متفاوت است و گاهی برای برخی افراد بسیار شدید است که در چنین مواقعی نیاز به مراجعه به دکتر متخصص می‌باشد. برای تشخیص پوست خشک  توجه داشته باشید که پوست بسیار خشک ممکن اسن زخم یا پوسته پوسته شود و حتی گاهی این خشکی همراه با خارش باشد. به خاطر داشته باشید که پوست خشک نباید دچار التهاب یا درماتیت باشد. اگر پوست به دلیل التهاب خشک شده باشد، دیگر با نوع پوست خشک طرف نیستیم و با یک مشکل پوستی مواجه هستیم که نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

علت ایجاد پوست خشک

پوست به دلیل کمبود موادی مثل اوره، آمینو اسیدها، لاکتیک اسید،اسیدهای چرب و حتی کلسترول دچار خشکی می‌شود. چرا که این مواد با اتصال به ملکوا‌های آب مانع تبخیر آن ها می‌شوند.  از آن‌جایی که پوست خشک قادر به حفظ رطوبت نیست، باید با استفاده از روش های مراقبت از پوست به آن کمک کنیم.

مراقبت از پوست خشک

پوست خشک به‌شدت مستعد التهاب و اگزما می‌باشد؛بنابراین در قدم اول باید یک‌سری مراقبت‌های عمومی را انجام داد.

مراقبت‌های عمومی پوستی کمک کننده به کنترل خشکی پوست:

    • هرگز با آب داغ دوش نگیرید. چرا که خشکی پوست را تشدید می‌کند. بهترین گزینه دوش با آب ولرم است.
    • باز زمانی دوش گرفتن را محدود کنید. حمام‌های طولانی و استفاده از شوینده‌ها بیش از حد بسیار مضر است. بهتر است مدت زمان حمام کردن خود را بین ده تا 15 دقیقه قرار دهید.
    • بلافاصله بعد از دوش گرفتن، پوست خود را با یک مرطوب کننده مناسب مرطوب کنید. مرطوب کننده حکم یک لایه‌ی محافظتی را دارد که مانع از تبخیر شدن آب سطح پوست می‌شود.
    • از شوینده‌های پوستی حاوی مرطوب کننده استفاده کنید.چرا که قدرت شویندگی ملایمی دارند و لایه‌ی چربی محافظ پوست را از بین نمی‌برند.

پوست چرب

پوست چرب پوستی است که میزان ترشح چربی ان بیش از حد معمول باشد. علاوه بر ژنتیک، گاهی تغییرات هورمونی، مصرف برخی داروهای خاص، استرس و حتی تغذیه نامناسب این چربی را تشدید کرده و منجر به بروز جوش و اکنه در این نوع پوست می‌شود.

پوست چرب معمولا منافذ پوستی بزرگی دارد، براق‌تر دیده می‌شود و معمولا رنگ پریده است.در پوست چرب، کومودوها (جوش‌های سرسیاه و سرسفید) بسیار شایع است.

پوست چرب | پری رو

مراقبت از پوست چرب

برای کنترل چربی پوست بهتر است نکات مراقبتی پوستی زیر را رعایت کنید:

    • از شوینده‌های ضد آکنه استفاده کنید. این محصولات حاوی سالیسیلیک اسید و بنزویل پراکسید هستند که به پاکسازی آکنه‌ها کمک می‌کنند.
    • آسیب زدن به آکنه‌ها می‌توانند باعث بدتر شدن یا زخم‌شدن آن‌ها شود و معمولا جای زخم به سختی از بین می‌رود.
    • از محصولات آبرسان و مرطوب کننده بر پایه‌ی آب و ضداکنه استفاده کنید. استفاده کنید.
    • از محصولات آرایشی بدون روغن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که آرایش سنگین باعث بسته شدن منافذ پوست شده وجوش و آکنه را تشدید می‌کند.

پوست مختلط

پوست مختلط | پری رو

پوست مختلط، پوستی است که بعضی قسمت‌ها مثل نواحیT (پیشانی، چانه و بینی) پوست چرب و در ناحیه گونه‌ها پوست خشک است. برای تشخیص پوست مختلط دانستن این نکات بسیار کمک کننده است:  درناحیه‌ی T شکل پوست صورت بسیار چرب است بنابراین در این نواحی، منافذ پوست بزرگتر از حد معمول هستند. پوست گونه‌ها دارای پوست معمولی تا خشک می‌باشد.

مراقبت از پوست مختلط

مراقبت و نگه‌داری از پوست مختلط آسان است. به عنوان مثال برای استفاده از مرطوب‌کننده، می‌توانید از دو نوع مرطوب کننده قوی و ضعیف برای نواحی مختلف صورت‌تان استفاده کنید. اگر در ناحیه‌ی Tپوست صورت خود، جوش‌های سرسیاه دارید می‌توانید از برچسب‌های جوش‌های سرسیاه استفاده کنید که به طوربه پاکسازی آن نقاط منجر می‌شود.

برای آشنایی با معتبرترین سرم‌های تقویتی ابرو، مطلب “بهترین تقویت کننده های ابرو” را مطالعه نمایید.

راه‌های مراقبت از پوست

راه های مراقبت از پوست | سایت زیبایی پری رو

اصولی که در ادامه این مقاله آمده است اصول و موارد کلی است که برای تمام انواع پوست‌ها توصیه می‌شود و رعایت آن‌ها، پیری پوست را به تاخیر می‌اندازد و از بروز مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند.

1. نوع پوست خود را بشناسید.

اولین و مهم‌ترین قدم برای داشتن یک روتین مراقبت پوستی، خوب و اثرگذار، این است که به درستی نوع پوست‌ خود را بشناسید. اهمیت این موضوع از آن جهت است که شما باید محصولات مراقبت از پوست را بر اساس نوع پوست‌‌ خود انتخاب کنید. در غیر این صورت، وضعیت پوست‌ بدتر می‌شود و ممکن است پوست دچار عارضه شود.

2. یک روتین مراقبت پوستی ساده داشته باشید.

برای داشتن یک روتین پوستی ساده و سالم باید با توجه به نوع پوست خود، شوینده ملایم، مرطوب‌کننده و ضد آفتاب تهیه کنید. ناگفته نماند که بسیاری از متخصصان پوست معتقدند که، استفاده از محصولات پوستی، چه آرایشی و چه حتی محصولات مراقبتی، نباید بیش از حد باشد چرا که می‌تواند به سلامت پوست آسیب بزند. 

3. ضد آفتاب بزنید.

یکی از مهم‌ترین محصولات مراقبت پوستی، ضدآفتاب است. استفاده صحیح از ضد آفتاب، از پوست شما در برابر اشعه مضررماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کند. این اشعه به جز آن‌که باعث آفتاب‌سوختگی  می‌شود پیری زودرس  پوست را نیز به همراه دارد. همچنین روی پوست چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای ایجاد می‌کند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

برای آن‌که بدانید چرا برای مراقبت از پوست صورت و سایر نواحی بدن که در معرض نور خورشید هستند، استفاده از ضدآفتاب ضروری است. توصیه می‌کنیم مقاله “چگونه یک ضدآفتاب خوب بخریم؟” را مطالعه کنید تا با اهمیت و ضرورت استفاده از ضدآفتاب آشنا شوید.‌

4. آرایش خود را قبل از خواب پاک کنید.

ساده‌ترین نکته در مراقبت از پوست که احتمالا بارها شنیده اید این است که “هرگز با آرایش نخوابید”. این قاعده یک دلیل علمی ساده دارد وآن هم این‌که پوست صورت در زمان استراحت در شب نیاز به تنفس دارد، به همین دلیل باید از هرگونه آلودگی پاکسازی شود. عدم شست‌وشوی صورت  باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود. وقتی پوست تنفس درست نداشته باشد، ترشح چربی در ان افزایش می‌یابد بنابراین منافذ و روزنه‌های پوست بیش از حد معمول باز می‌شوند و حتی ممکن است پوست دچار عارضه‌هایی مثل لک صورت یا جوش‌های سرسیاه  شود. همچنین سنگینی پوست به دلیل عدم شست وشوی آرایش صورت، منجر به چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود.

برای شستن صحیح و اصولی صورت؛ ابتدا با یک شوینده مناسب نوع پوست خود صورت را بشوید سپس با یک تونر یا کرم پاک کننده سطح پوست را تمیز کنید.

نکات مهم هنگام شست‌وشوی صورت

نحوه شستشوی پوست صورت | زیبایی پری رو
    • هرگز صورت خود را با آب داغ نشویید. زیرا آب داغ باعث خشکی پوست می‌شود. شست‌و شوی صورت با آب ولرم بهترین گزینه است.
    • هرگز از پاک کننده‌هایی که کف می‌کنند برای شست‌وشوی صورت استفاده نکنید. این مواد می‌توانند چربی‌های بیشتری را از پوست شما بگیرند.
    • در چانه و فک نسبت به سایر نواحی صورت، تجمع آلودگی‌ها بیشتر است. بنابراین در شست‌وشوی این نواحی دقت بیشتری داشته باشید.
    • برای خشک کردن صورت، از یک حوله نرم و پاکیزه کمک بگیرید.

5. تا حد امکان از لمس کردن صورت‌تان بپرهیزید.

لمس کردن صورت، خصوصا هنگامی که دست‌ها تمیز نستند موجب می‌شود تا آلودگی و میکروب‌های روی دست به صورت منتقل شود که می‌تواند منجر به عارضه‌های پوستی مثل جوش و آکنه شود.

6. مصرف مکمل‌ها با نظر پزشک باشد.

برخی از مکمل ها مثل مکمل کلاژن یکی از نیازهای اساسی برخی از افراد برای مراقبت از پوست خواهد بود. با بالا رفتن سن افراد، این پروتئین در بدن کاهش پیدا می‌کند و باید برای پیشگیری از عوارض ناخواسته، کمبود آن در بدن را جبران کنید.

مکمل‌های استاندارد و تأیید شده‌ای که از سوی پزشکان تجویز می‌شوند، حاوی اسیدآمینه‌هایی هستند که برای تقویت پوست، مو و ناخن بسیار مؤثر هستند. این کار به سلامت، سفت و درخشان شدن پوست بسیار کمک می‌کند. مصرف مکمل ویتامین C هم می‌تواند برای داشتن پوستی یک دست و روشن کمک کننده باشد.

7. حرکات ورزشی انجام دهید.

شاید در نگاه اول برایتان جای تعجب باشد که ارتباط ورزش با سلامت پوست چیست، ورزش کردن و تحرک بالا باعث بهبود گردنش خون می‌شود، خون‌رسانی بهتر به سلول‌های پوست باعث شادابی و درخشش بیشتر پوست می‌شود.

8. به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید.

یکی از دلایل خشکی پوست و در نتیجه چین و چروک و پیری پوست، کم آب شدن بدن است. وقتی آب مورد نیاز بدن در طول روز تامین شود، فرایند گردش خون و خون‌رسانی به سلول‌ها به خوبی انجام می‌شود. میزان مصرف آب برای هر فرد متناسب با نوع فعالیت روزانه او متفاوت است ولی به‌طور کلی بهتر است که در ساعات بیداری، هر ۲ ساعت یکبار یک لیوان آب بنوشید.

9. از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.

ترکیبات سمی و سرطان‌زای موجود در سیگار و قلیان باعث باریک شدن عروق خونی کوچک در خارجی‌ترین لایه‌های پوست می‌شود. وقتی عروق خونی باریک می‌شوند، اکسیژن و مواد مغذی کافی در اختیار پوست قرار نمی‌گیرد و پوست رنگ‌‌پریده به نظر می‌رسد. همچنین با کاهش اکسیژن رسانی به سطح پوست باعث کدر و چروک شدن پوست می‌شوند.

10. خواب کافی داشته باشید.

کمبود خواب یکی از دلایل اصلی خستگی پوست است که موجب تیرگی رنگ پوست و کبودی زیر چشم می‌شود. تکرار کم‌خوابی می‌تواند در مدت زمان کوتاهی باعث پیری پوست و ایجاد چین‌و‌چروک شود.به طور متوسط باید در طول شبانه‌روز حداقل ۸ ساعت خواب کامل داشته باشید. در هنگام خواب، پوست برای بازسازی خود، کاتژن سازی می‌کند. کلاژن ماده‌ایست که به پوست خاصیت ارتجاعی میدهد و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. کمبود خواب می‌تواند باعث ایجاد خطوط ریز در صورت شود. کمبود خواب همچنین به کاهش رطوبت پوست و کدر شدن رنگ آن منجر می‌شود.

11. رژیم غذایی سالم داشته باشید.

رژیم غذایی سالم یکی از عوامل مهم و خانگی در حفظ سلامت پوست است. مصرف سبزیجات، غلات، پروتیئن و عدم مصرف چربی‌های ناسالم و فست فود، بزرگترین عامل تضمین کننده سلامتی پوست است.

12. با پوست خود با ملایمت رفتار کنید.

رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که پوست سالم و زیبایی داشته باشید:

    • دوش گرفتن با آب داغ یا حتی حمام طولانی باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود مدت زمان حمام کردن خود را محدود کنید و به جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید.
    • شوینده‌های قوی می‌توانند چربی طبیعی پوست را از بین ببرند. بنابراین از صابون‌ها و شوینده‌های قوی استفاده نکنید.
    • برای محافظت از پوست‌تان، از تیغ تمیز و تیز، کرم، لوسیون یا ژل اصلاح استفاده کنید.
    • به طور منظم، به خصوص بعد از حمام، از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

13. استرس خود را کنترل کنید.

استرس پوست را حساس‌تر کند و باعث بروز آکنه و سایر مشکلات و عارضه‌های پوستی شود. داشتن خواب کافی، رژیم غذایی سالم از جمله مواردی هستند که می‌تواندد به کاهش استرس‌های روزانه ناشی ار فشار کاری کمک کنند.

14. مراقب پوست گردن و قفسه سینه خود باشید.

عبارت “مراقبت پوستی” برای بسیاری از افراد فقط به معنای مراقبت و نگه داری از پوست صورت است. اما خوب است بدانید که پوست گردن و قفسه سینه علاوه بر ان‌که در معرض دیدی است، نسبت به سایر قسمت‌های بدن پوست نازکی دارد بنابراین نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. بنابراین حتما  استفاده از مرطوب کننده، لایه بردار و ضدآفتاب برای این نواحی را در دستور رو روتین پوستی خود قرار دهید.

15. پوست خود را بیش از حد لایه برداری نکنید.

استفاده از لایه بردار به منظور پاکسازی سطح پوست از سلول‌های مرده در روتین پوستی بسیار عالی است. اما به یادداشته باشید که در استفاده از لایه برارها زیادی روی نکنید. بهتر از هنگاه تهیه و خرید لایه بردار با توجه به نوع پوست خودف به میزان قوی یا ضعیف بودن ان توجه کنید.  باید بین هر بار لایه برداری مدتی به پوستتان استراحت دهید. یک یا دو بار لایه برداری در هفته برای بیشتر انواع پوست‌ها کافی است. لایه برداری بیش از این مقدار می‌تواند سبب تحریک پوستتان شود.

16. از درمان‌های خانگی اجتناب کنید.

برخی از مردم ادعا می‌کنند که از انجام روش‌های خانگی همچون استفاده از آبلیمو و خمیردندان برای درمان مشکلات پوستی خود نظیر جوش و لک‌های تیره، نتیجه گرفته‌اند. اما حقیقت این است که این روش‌ها موجب آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند، زیرا می‌توانند به سلول‌های پوستی آسیب برسانند.

17. حداقل هفته‌ای یکبار روبالشی خود را بشویید.

روبالشی کثیف، منبع میکروب و آلودگی است که می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه و بروز حساسیت‌های پوستی شود.

18. استفاده صحیح از سرم‌های پوستی تاثیر به سزایی دارد.

سرم‌های تقویتی و مراقبتی پوستی، در بسیاری از موارد به جز جنبه‌ی درمانی، جنبه پیشگیری نیز دارند. به شرط ان که نحوه صحیح استفاده از آن‌ها را بدانید به عنوان مثال: دارای ویتامین C را بهتر است صبح‌ها و قبل از زدن کرم ضد آفتاب، استفاده کنید. برای استفاده از رتینول‌ها، بهترین زمان شب است. به طور کلی بهتر از برای مصرف هر سرم مراقبتی، به دستور العمل آن مراجعه کنید.

جمع‌بندی

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن و از مهم‌ترین عوامل موثر در زیبایی شما است، بنابراین مراقبت از آن اهمیت زیادی دارد. اگر در مورد نوع پوست خود یا نحوه انتخاب روتین مراقبت پوستی مناسب اطلاعات دقیق و کافی داشته باشید، بدون شک می‌توانید با خیالی آسوده و بدون نگرانی از عارضه‌های پوستی، از داشتن پوستی زیبا، شفاف و سالم لذت ببرید. به همین دلیل، سعی کردیم در این مقاله از پری رو با ارائه مطالبی جامع و کامل در حوزه پوست و مراقبت‌های پوستی، شما را از اهمیت این موضوع آگاه کرده و در انتخابی خوب و سازنده شما را یاری نماییم. باعث خوشحالی مجموعه پری رو است که اگر تجربه و یا نظری دارید با ما درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *