دسته‌بندی نشده

چگونه یک ضد آفتاب خوب بخریم؟

انتخاب و خرید یک ضدآفتاب خوب و مناسب | پری رو

امروزه اهیمت ضدآفتاب به عنوان یک محصول مراقبت پوستی بر هیچ کس پوشیده نیست، چرا که به عنوان یک سد محافظتی در برابر اشعه‌های مضر خورشید و حتی اثرات سرما بر روی پوست عمل می‌کند. به همین دلیل باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که بیشترین اثربخشی را داشته باشد. قصد داریم در این مقاله فاکتورهایی را معرفی کنیم که با توجه به آن‌ها بتوانید یک ضد آفتاب خوب و موثر، را انتخاب و تهیه کنید. با مجموعه زیبایی پری رو همراه باشید.

فهرست مطالب

برای خرید ضد آفتاب خوب به چه فاکتورهایی توجه کنیم؟

SPF کرم ضد آفتاب

SPF که در واقع فاکتور محافظت از پوست در برابر اشعه ی خورشید است، نشان می دهد یک ضد آفتاب تا چه میزان می تواند مانع رسیدن اشعه فرابنفش(UVB) به پوست شود. برای درک بهتر این موضوع  دو ضد آفتاب با مشخصات کاملا یکسان را در نظر بگیرید اما یکی با SPF 25 و دیگری با  SPF50 . هر چه میزان SPF بیشترباشد، پوست در برابر اشعه UVB آفتاب بهتر محافظت می شود.

spf بالا ضدآفتاب خوب | پری رو

بنابراین هنگام تهیه‌ی ضد آفتاب باید به این نکته توجه کرد که بنا به گفته ی محققان حداقل SPF  مورد نیاز باید 30 باشد تا بتواند در برابر درصد بیشتری از اشعه ی فرابنفش و سایر پرتوهای مضر خورشید از پوست مراقبت کند. از نظر پزشکان  باید در بازه 30 تا 50 باشد. به یاد داشته باشید که  بالاتر لزوما حفاظت بیشتری نخواهند داشت. جالب است بدانید که طبق تحقیقات سازمان سرطان پوست ضدافتاب با SPF 50 می تواند چیز در حدود 98 از پوست در برابر پرتوهای مضر محافظت کند. بنا به گفته محققان SPF بالتر نه تنها مفید نیست بلکه میتواد مضر هم باشد چرا که حس اعتماد کاذبی را در مصرف کننده ایجاد می کند  که می تواند مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار بگیرد و همین امر موجب ایجاد مشکلات پوستی از جمله آفتاب سوختگی می‌شود.

کرم ضد آفتاب با طیف گسترده

ویژگی های ضدآفتاب مناسب و خوب | پری رو

منظور از کرم‌های ضدآفتاب با طیف گسترده این است که این نوع ضد آفتاب‌ها توانایی محافظت از پوست در برابر دو اشعه ی مضر خورشید را دارند. اشعه های UVA وUVB . خوب است بدانید که اشعه UVA می‌تواند موجب ایجاد چین و چروک در پوست شود و اشعه  که بسیار پر خطر است UVB  باعث پیری و سرطان پوست می‌شود. پس این نوع محافظت اضافه می تواند اثرات ضد پیری خوبی برای پوست داشته باشد و از شما در برابر ابتلا به سرطان پوست نیز محافظت کند. بنابراین هنگاه تهیه و خرید و انتخاب ضدافتاب مناسب باید به این فاکتور نیز توجه ویژه داشت

ترکیبات تشکیل دهنده ضدآفتاب

هنگام خرید کرم ضدآفتاب خوب به ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. ترکیباتی همچون اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم، برای پوست مفید و ضروری هستند بنابراین ضد افتابی تهیه کنید که حاوی این ترکیبات باشد.از طرفی اگرچه بعضی از مواد و ترکیبات برای پوست لازم و ضروری هستند اما وجود آنها در کنار سایر ترکیبات بشدت مضر است مثل  ویتامین  A. این ویتامین معمولا با نام رتینیل پالمیتات در ترکیبات ضد افتاب نوشته میشود. بسیاری از محققان حوزه سلامت معتقدند وجود این ترکیب در ضدافتاب احتمال بروز تومورهای پوستی را افزایش می‌دهد.

ترکیبات یک ضد آفتاب خوب | پری رو

ضد آفتاب شیمیایی یا معدنی و مینرال

خرید ضد آفتاب خوب و مناسب | پری رو

ضد آفتاب‌های معدنی (مینرال) حاوی اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند که لایه‌ای محافظتی روی پوست ایجاد می‌کنند و به این روش اشعه فرابنفش را منعکس میکنند و مانع نفوذ آن به پوست می‌شوند. این نوع ضدافتاب رنگ سفیدی را روی پوست به جا میگذارد که اصطلاحا میگویند ضدافتاب گچی است. ترکیبات موجود درضد آفتاب‌های شیمیایی باعث جذب اشعه فرابنفش می شوند و طی انجام واکنش هایی روی پوست، مانع نفوذ می شوند. تنها عیب ضدافتاب های شیمیایی این است که میتواند گاها در افراد با پوست حساس‌،ایجاد حساسیت و تحریک پوستی کند.

    • بیشتر متخصصان پوست دنیا پیشنهاد می کنند از بهترین کرم ضد آفتاب مینرال استفاده کنید. زیرا محافظت خوبی در برابر نور خورشید دارند.

به نوع ضد آفتاب توجه کنید

سه نوع متداول از ضد افتاب موجود است که هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند و شما به عنوان یک مصرف کننده بسته به نیاز و حتی حسی که این محصول روی پوست شما ایجاد میکند می‌ توانید انتخاب کنید. در ادامه به معرفی این سه نوع می‌پردازیم.

انواع ضدآفتاب مناسب | پری رو

لوسیون و یا کرم ضد آفتاب

رایج ترین نوع ضد آفتاب، لوسیون یا همان کرم است که به راحتی در تمام فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی پیدا می‌شوند.

اسپری ضد آفتاب

روش استفاده از این نوع ضد افتاب بسیار ساده و آسان است و معمولا برای مواقعی که افراد نیاز به حمام آفتاب دارند استفاده می شود چرا که  استفاده از ان برای نقاطی از بدن که دسترسی به آن سخت است مناسب است همچنین مناسب برای افرادی است که موی بدنشان زیاد است.

ضد آفتاب استیکی

این نوع ضدآفتاب قابلیت حمل آسانی دارد چرا که احتمال نشتی و کثیفی آن بسیار پایین تر از سایر مدل ها است.

برای آشنایی با بهترین ضد آفتاب های ایرانی و خارجی، مطلب “بهترین ضدآفتاب ها” را مطالعه نمایید.

مدت زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید

مدت زمان تمدید ضد آفتاب | پری رو

عامل بسیار مهم دیگری در انتخاب ضد افتاب خوب، این است که بدانید چه مدت در معرض نور خورشید قرار دارید، در این زمان شدت نور خورشید چقدر است، چه فعالیتی قرار است انجام دهید. خوب است بدانید که از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، اشعه فرابنفش بیشترین مقدار را دارد. بنابراین بدون محافظ پوستی به اسم ضدافتاب، بیشترین آسیب ممکن به پوست می‌رسد. 

اگر بیشتر از دو ساعت در خارج منزل و در معرض نور افتاب قرار دارید بهتر از از ضد آفتابی با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید و سعی کنید هر دو ساعت یکبار مجددا آن را تمدید کنید.

اگر در فضای باز فعالیتی مثل ورزش را انجام می‌دهید حتما از ضدافتابی که ضد اب یا ضد تعریق است استفاده کنید و سعی کنید هر 40 دقیقه یکبار آن را تمدید نمایید.
خوب است بانید که حتی زمانی که در منزل هستید، پوست شما نیاز به ضدافتاب دارد چراکه مقدار زیادی نور میتواند از پنجره عبور کند و به پوست شما برسد.

سوالات متداول

در ادامه به یک‌سری از سوالات پرتکرار در مورد تشخیص و انتخاب یک ضدآفتاب خوب پاسخ می دهیم.

هرکدام از کرم‌های ضدآفتاب مینرال یا شیمیایی مزیت‌های خاص خود را دارند.همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، ضدآفتاب‌های شیمیایی با فرآیند جذب مانع رسیدن اشعه فرابنفش به پوست می‌شوند و همین امر باعث می‌شود اغلب این ضدافتاب‌ها شفاف و سبک باشند،که این ویژگی می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای مصرف روزانه باشد. از طرفی ضدآفتاب‌های مینرال با توجه به ترکیباتی که دارند،بسیار ملایم‌تر هستند و عموما برای افراد با پوست حساس، مناسب‌ترند. تنها عیب ضدافتاب‌های مینرال این است که لایه‌ای سفید روی پوست برجا می‌گذارند که این اتفاق عموما خوشایند افراد نیست، خصوصا افرادی که پوست تیره دارند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در واقع بهترین ضدافتاب برای هر شخصی متفاوت است چرا که باید به عوامل متعددی از جمله: نوع پوست، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، رنگ پوست، نوع و فضای فعالیت روزانه توجه کرد.

خوشبختانه امروزه با توجه به پیشرفت علم پزشکی در ایران، اکثر محصولات پوستی خصوا ضدافتاب‌ها با استانداردهای بین المللی و در سطح ضدآفتاب‌های خارجی تولید و عرضه میشوند. ناگفته نماند که عموما ضدافتاب‌های خارجی به دلیل هزینه حمل و نقل و هزینه گمرک، قیمت بالاتری دارند. صرف نظر از هزینه، بهتر است هنگام خرید، به مواردی مثل سازگاری با اقلیم جغرافیایی توجه کنید.

جمع‌بندی

متاسفانه در عصر امروز به دلیل آسیب لایه ازون، حجم زیادی از پرتوهای مخرب خورشید به زمین می‌رسند که بسیاری از انه‌ها عامل پیری زودرسو حتی سرطان‌های پوستی خطرناکی هستند. بنابراین به منظور جلوگیری از این عوارض، باید خرید و استفاده از ضدافتاب خوب در روز را ضروری دانست. برای خرید یک ضدآفتاب مناسب با بالاترین کارآیی به عواملی  ذکر شده در بالا توجه کنید.

2 دیدگاه در “چگونه یک ضد آفتاب خوب بخریم؟

  1. مریم گفت:

    سلام. ممنون از مطلب خوبتون. یک سوال دارم: زینک اکساید از دسته ضدافتابهای مینرال هست؟

    1. paryroo گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله زینک اکساید از دسته ضدآفتابهای مینرال محسوب میشود. ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *