دسته‌بندی نشده

چرا آبرسانی مو اهمیت دارد؟

آبرسانی مو و اهمیت آن| سایت زیبایی پری رو

در دنیای مدرن امروز، آبرسانی مو اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که به دلیل افزایش آلاینده‌های محیطی که منجر به آلودگی آب و هوا شده است، هم‌چنین رژیم‌های غذایی ناسالم، عادات آرایشی نامناسب عدم رسیدگی و مراقبت از مو، استفاده از سشوار و اتو مو، بسیاری از افراد با مشکل کاهش درخشندگی، خشکی و مجعد شدن موها مواجه هستند. تمام موارد گفته شده منجر به کاهش رطوبت مو میشود. نبود آب کافی در بافت ساقه مو، سلامت وزیبایی مو را به خطر می‌اندازد. به این فرایند دهیدراته شدن مو می‌گویند. از این رو ابرسانی موها لازمه‌ی داشتن موهای زیبا و سالم است. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی که درمورد احیا و آبرسانی موها لازم و ضروری هست را بررسی کنیم. با پری رو همراه باشید.

فهرست مطالب

آبرسانی مو چیست؟

احیا و آبرسانی مو، به معنای استفاده از محصولات مراقبتی است که به رفع خشکی و شکنندگی مو کمک می‌کنند. موهای طبیعی به دلایل مختلفی می‌توانند دچار خشکی شوند و آسیب ببینند در این صورت برای احیا و سلامت مو لازم و ضروری است که به صورت تخصصی از این محصول استفاده کنیم تا موهایی شاداب، سالم و براق داشته باشیم.

ابرسان موی خوب | سایت زیبایی پری رو

بهترین روش ابرسانی و احیا مو

برای احیای موهای آسیب دیده روش‌ها و محصولات متفاوتی وجود دارد که بطور کلی می‌توان همگی را در سه روش خلاصه کرد:

روش اول: استفاده از انواع روغن‌ها در منزل

استفاده از روغن برای آبرسانی مو | پری رو

استفاده از انواع روغن‌ها، روشی رایج در احیای موهای خشک و آسیب دیده است. به زبان خیلی ساده می‌توان گفت که ساز و کار روغن در ترمیم موها به دو صورت است:

اثربخشی بر ساقه مو

 با ایجاد یک لایه‌ چربی روی ساقه‌ی مو، مانع آن می‌شود که آب موجود در مو تبخیر شود.

اثربخشی بر پوست سر

روغن‌ها حاوی مواد معدنی و مغذی بسیار زیادی هستند که در برخورد با پوست سر، ریشه مو را تغذیه می‌کنند و با بالا بردن گردش خون، به تقویت مو کمک بسزایی می‌کنند.

در ادامه نحوه استفاده از چند روغن پرکاربرد و اثرگذار در آبرسانی مو را بررسی می‌کنیم.

1. آبرسانی مو با روغن کنجد

روغن کنجد حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که گردش خون و اکسژن رسانی به پوست سر و ریشه‌ی مو را افزایش می‌دهد.

نحوه مصرف روغن کنجد
    • یک قاشق آبلیمو را با یک قاشق روغن کنجد مخلوط کنید.
    • محلول را روی پوست سر خود چند دقیقه ماساژ دهید.
    • سپس با یک حوله سر را بپوشانید و گرم نگه دارید.
    • پس از گذشت سی دقیقه موها را با شامپو بشویید.

2. آبرسانی مو با روغن بادام

روغن بادام برای آبرسانی و احیا موهای خشک به‌شدت اثرگذار است.

نحوه مصرف روغن بادام
    • مقدار دو قاشق غذاخوری روغن بادام را به مدت یک دقیقه گرم کنید.
    • ساقه موها و کف سر را با روغن ماساژ دهید.
    • پس از نیم ساعت ماساژ دادن، موها را با آب سرد و شامپو شستشو دهید.

3. آبرسانی مو با روغن زیتون

روغن زیتون برای درمان شکنندگی موها و خشکی آن محصولی موثر خواهد بود.

نحوه مصرف روغن زیتون
    • دو قاشق روغن زیتون را به مدت یک دقیقه گرم کنید.
    • با نوک انگشتان به آرامی کف سر را با روغن ماساژ دهید.
    • پس از ۲۰ دقیقه سر را با شامپو بشویید.

روش دوم: استفاده از محصولات تخصصی مراقبت از مو در سالن‌های زیبایی

آبرسانی مو در سالن زیبایی | سایت زیبایی پری رو

در برخی موارد آسیب دیدگی موها به‌قدری زیاد است که نیاز به مواد و محصولاتی با قدرت بالای احیا کنندگی دارد. در چنین مواردی، پیشنهاد می‌شود خدماتی چون پروتئین‌تراپی، کراتینه، ویتامینه را در سالن‌های زیبایی و زیر نظر متخصصین مراقبت مو انجام دهید. 

روش سوم: استفاده از محصولات تخصصی مراقبت از مو بصورت مصرف روزانه

برخی محصولات مراقبت مو بصورت روزانه، هفتگی و ماهیانه در منزل قابل استفاده هستند. مثل انواع کرم‌های آبرسان مو قابل استفاده در حمام، سرم‌های احیا مو که پس از حمام قابل استفاده هستند و… در ادامه به معرفی این نوع محصولات می‌پردازیم.

برای آشنایی با انواع آبرسان مو، مطلب “بهترین آبرسان مو” را مطالعه نمایید.

انواع آبرسان مو

آبرسان مو انواع مختلفی دارد که هر کدام باتوجه به نوع ترکیبات موجود در محصول، روش استفاده متفاوتی نیز دارند. در ادامه به معرفی انواع آبرسان مو می‌پردازیم.

ماسک مو برای آبرسانی مو | مجموعه زیبایی پری رو

ماسک مو آبرسان

ماسک مو به منظور درمان و یا بعضا پیشگیری از مشکلات مو استفاده می‌شوند، یکی از مهم ترین کارایی‌های ماسک مو، آبرسانی به موهاست. موهای خشک، رنگ شده و موهای فر به آبرسانی بیشتری نیاز دارند. ماسک موها اغلب در حمام یا پس از ان استفاده می‌شوند درست زمانی که مو رطوبت بالایی دارد.

نرم کننده مو به عنوان آبرسان مو | پری رو

نرم کننده آبرسان مو

نرم کننده به عنوان یکی از محصولات روتین مراقبت از مو و قابل استفاده در حمام نقش بسزایی در سلامت موها دارد. نرم کننده در واقع با نگه داشتن رطوبت در ساقه موها مانع از وز شدن آن می‌شود. البته باید هنگام خرید این محصول به این نکته توجه کرد که نرم کننده و آبرسان متناسب با جنس مو تهیه شود. نرم کننده مخصوص مو خشک و شکننده، با نرم کننده مخصوص موهای چرب متفاوت است. اگر بدون توجه به جنس مو نرم کننده تهیه کنید ممکن است نرم کننده موهایتان را چرب یا خشک کند!

سرم مو برای ابرسانی مو | سایت زیبایی پری رو

سرم آبرسان مو

یکی از رایج ترین و محبوب‌ترین انواع آبرسان ها، سرم آبرسان مو است. این محصول به دلیل سهولت در نحوه مصرف، پرطرفدار است. سرم آبرسان مو به صورت یک مایع روی مو اسپری می‌شود.

برای آشنایی با بهترین ضد آفتاب های ایرانی و خارجی، مطلب “بهترین ضدآفتاب ها” را مطالعه نمایید.

فواید آبرسانی مو

در این بخش می‌خواهیم به این مورد بپردازیم که بطور خاص آبرسانی چه فوایدی برای مو در پی خواهد داشت.

1. ضد وز

ساز و کار نرم کننده‌ها به‌صورتی است که هرگونه اصطکاک بین ساقه موها را کاهش دهد. همچنین بار الکتریکی منفی که در الیاف مو ایجاد می‌شودرا خنثی می کنند. باعث بهبود آب‌دوستی ساقه مو و در نتیجه کاهش مو خوره و وزشدگی مو می‌شوند.

2. محافظت از مو

آبرسان با ایجاد یک لایه‌ی محافظتی روی ساقه مو از کوتیکول  مو محافظت می‌کند. استفاده از انواع آبرسان‌ها بعد از شامپو کردن موی شستشوی سر با شامپو از آسیب‌دیدگی و خشکی مو جلوگیری کند.

3. پروتئین‌تراپی

در ترکیبات برخی از آبرسان‌ها،  مواد و مشتقاتی از پروتئین وجود دارد که میتواند شکاف و شکستگی در ساقه مو را درمان کند.

4. بهبود ظاهر مو

آبرسان‌ها باعث افزایش حالت‌پذیری و درخشندگی موها می‌شوند.

روش صحیح استفاده از آبرسان مو

نحوه استفاده از هر نوع آبرسان با توجه به نوع ترکیبات و خواص و اثر ان متفاوت است ولی در این قسمت نکات مشترک و عمومی که منجر می‌شود تا آبرسان نتیجه بهتری را داشته باشد باهم بررسی می‌کنیم:

هنگام شستشو از شامپوی مناسب استفاده کنید

قبل از استفاده انواع آبرسان‌ها نیاز است که مو کاملا تمیز و عاری از هرگونه چربی و آلودگی باشد. استفاده از شامپوی مناسب با جنس مو بسیار حائز اهمیت است. سعی کنید از شامپوی بدون سولفات و ترجیحا حاوی ترکیبات آبرسانی استفاده کنید.

اجازه دهید آبرسان چند دقیقه روی مو بماند

پس از شستشوی مو، از یک آبرسان مناسب استفاده کنید و آن را با ساقه مو ماساژ دهید و چند دقیقه به موها استراحت دهید تا ابرسان جذب مو شود و رطوبت از دست رفته موها را جبران کند. برای اثر دهی بیشتر، سعی کنید آبرسان مصرفی با شامپوی شما هماهنگ و مشابه باشد.

نکات کلیدی

  • وقتی از آبرسان مو استفاده می‌کنید، در واقع یک لایه از آبرسان روی ساقه‌ی موهای خود قرار می‌دهید. در چنین حالتی کوتیکول موجود در ساقه مو برای حفظ رطوبت ساقه مو تقویت می‌شود. در مورد آبرسان‌هایی که در حمام استفاده می‌شوند و قبل از آبکشی نیاز است تا چند دقیقه این محصول را روی موی سر ماساژ دهید می‌توان گفت که  قرار دادن آبرسان بمدت چند دقیقه روی موها مرحله ی مهمی است چرا که ترکیبات آبرسان وقت بیشتری برای نفوذ به موها پیدا می کنند. بنابراین به یاد داشته باشید که شستن سریع آبرسان از روی موها، موجب از دست رفتن مواد مغذی موجود در آن می شود.
  • جنس موهای افراد مختلف متفاوت هستند اما هر مویی با هر جنسی، نیاز به آبرسانی دارد. اما میزان و دفعات استفاده از آبرسان مو برای هر شخص متفاوت است. به عنوان مثال موی خشک و شکننده نیاز به دفعات بیشتری برای آبرسانی دارد. بنابراین بهتر است از محصولات مراقبت مو که برای موهای خشک طراحی شده است استفاده کنید. چرا که انتخاب هر نوع محصول مراقبت از مو که متناسب با جنس موهای شما باشد قطعا تاثیرگذاری بیشتر و عمیق‌تری خواهد داشت.به یاد داشته باشید که استفاده از بهترین آبرسان مو، به مراتب اثربخشی بیشتر و نتیجه‌ی رضایت بخش بهتری را به دنبال خواهد داشت.
  • هنگام استفاده از آبرسان مو به این نکته توجه داشته باشید که آبرسان فقط بر ساقه مو اثر می‌کند و در واقع خشکی ساقه مو را برطرف می‌کند. از استفاده و تماس آبرسان با پوست سر خود داری کنید.
  • اگرچه آبرسان وظیفه‌ی آبرسامی به موها را دارد، اما به تنهایی کارساز نیست، خصوصا برای افرادی که موهایی خشک و شکننده دارند. بنابراین بهتر است شامپویی متناسب با جنس موهای خود تهیه کنید. اگر موهای خود را به درستی مراقبت می‌کنید، فقط باید یک یا دو بار در هفته از این محصول استفاده کنید. البته این یک مورد کلی است و بهتر است برای استفاده از هر محصول به دستورالعمل استفاده از آن توجه کنید.

 

سوالات متداول

در ادامه این مقاله تعدادی از سوالات متداول در مورد آبرسانی مو را بررسی و پاسخ می‌دهیم.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی هوا، کلر استخر و… به شدت به مو آسیب می‌رساند و آن‌ها را خشک می‌کند. بنابراین استفاده از آبرسان در چنین مواردی، می‌تواند هم جنبه‌ی درمانی و هم جنبه‌ی پیشگیری داشته باشد.

بهترین آبرسان های مو از دو قسمت تشکیل شده‌اند:

    • مواد جاذب رطوبت مثل هیالورونیک اسید، گلیسیرین و پانتنول که وظیفه آن‌ها نفوذ به کوتیکول مو می‌باشد.
    • ماده ی روغنی نفوذ ناپذیر مثل روغن جوجوبا که هم کوتیکول را نرم می‌کند و هم به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند.

برای خرید یک آبرسان موی خوب و موثر به فاکتورها و عوامل متعددی باید توجه کرد. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به  نوع و جنس موی شما، مقدار هزینه‌ و بودجه‌ای که برای این خرید در نظر گرفته‌اید، اشاره کرد. هرچه کرم آبرسان، مواد طبیعی و بهتری برای نرم کنندگی مو داشته باشد، عملکرد بهتری در رفع مشکلاتی چون خشکی مو، رفع مو خوره و… خواهد داشت. بنابراین به ترکیبات سازنده‌ی ان نیز توجه کنید.

جمع‌بندی

برای داشتن موهایی سالم و درخشان باید از محصولات آبرسان و احیا کننده مو استفاده کنید. قرار دادن این نوع محصولات در روتین روزانه نه تنها می‌تواند از آسی‌دیدگی مو جلوگیری کند بلکه باعث زیبایی مو و در نهایت افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *