دسته‌بندی نشده

نکات مهمی که باید درباره پرایمر کاشت ناخن بدانیم!

پرایمر کاشت ناخن چیست + انواع پرایمر ناخن | سایت زیبایی پری رو

یکی از ابزار ضروری برای کاشت ناخن، پرایمر کاشت ناخن است که هر ناخن‌کاری، چه مبتدی و چه حرفه‌ای، باید آن را داشته باشد. پرایمرهای ناخن، بسته به ترکیبات شیمیایی که دارند، عملکردهای متفاوتی دارند. در این مقاله، با انواع پرایمر ناخن و کاربردها و نحوه استفاده از آن‌ها در فرآیند کاشت ناخن، آشنا خواهید شد. با پری‌رو همراه باشید

فهرست مطالب

پرایمر کاشت ناخن چیست؟

صدف یک ناخن سالم به طور طبیعی سطحی صاف و صیقلی دارد. برای آنکه هنگام کاشت ناخن، مواد به سطح ناخن بچسبد نیاز به ماده‌ای داریم تا این چسبندگی را ایجاد کند. پرایمرکاشت ناخن، مایعی است که موجب می‌شود تا مواد کاشت یا لاک ژل به سطح ناخن بچسبد.

پرایمر کاشت ناخن | سایت زیبایی پری رو

انواع کاشت پرایمر ناخن

کاشت پرایمر ناخن | سایت زیبایی پری رو

پرایمرها در 2 نوع اسیدی و غیر اسیدی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. اگر تجربه‌ی کاشت ناخن داشته باشید، هنگام کاشت و بعد از سوهان کشی یک مایع روی ناخن مالیده می‌شود که احتمالا سوزش آن را حس کرده‌اید. هر چقدر اسید کاشت پرایمر ناخن، بیشتر باشد مقدار سوزش نیز بیشتر و البته میزان چسبندگی آن نیز بالاتر خواهد بود. در ادامه به‌طور مفصل در مورد این دو نوع پرایمر توضیح می‌دهیم.

پرایمر ناخن اسیدی و غیراسیدی

استفاده از انواع روغن‌ها، روشی رایج در احیای موهای خشک و آسیب دیده است. به زبان خیلی ساده می‌توان گفت که ساز و کار روغن در ترمیم موها به دو صورت است:

پرایمر ناخن اسیدی

پرایمرهای اسیدی قوی‌ترین نوع کاشت پرایمر هستند و معمولا بوی تند و آزاردهنده‌ای دارند. این نوع پرایمر معمولا در برخی از افراد ایجاد حساسیت می‌کند.  این نوع پرایمرها  حاوی مقداری متاکریلیک اسید هستند که کمک می‌کند چربی روی ناخن و همچنین لایه‌های رویی ناخن برداشته شود و لاک ژل یا مواد کاشت به سطح ناخن بچسبد. 

پرایمرهای اسیدی 3 تا 5 دقیقه زمان نیاز دارند تا در دستگاه uv یا LED خشک می‌شوند. مدت زمان لازم برای هر پرایمر متناسب با ترکیبات و برند آن می‌باشد و روی شیشه‌ی آن درج می‌شود.

پرایمر ناخن غیراسیدی

پرایمرهای کاشت ناخن غیراسیدی بسیار رایج هستند و خالی از هرگونه اسیدهای شیمیای و ترکیبات مضر هستند بنابراین ph  ناخن را تغییر نمی‌دهند.. این نوع پرایمرها برای خشک شدن نیازی به دستگاه uv یا LED ندارند و مناسب برای افرادی است که صدف ناخن نازک و حساسی دارند.

نکته بسیار مهم این است که تمام پرایمرها، اعم از اسیدی یا غیراسیدی همگی حاوی اسید هستند چراکه عامل ایجاد چسبندگی در پرایمر همین اسید است، اما در پرایمر غیر اسیدی، به میزان کمتری وجود دارد.

انواع پرایمر ناخن | پری رو

تشخیص پرایمر اسیدی از غیر اسیدی

روی جعبه و بسته بندی پرایمرها، نوع آن ذکر شده است. روی جعبه‌ی پرایمر غیر اسیدی کلماتی همچون” اسید فری” یا “نان اسید” و روی لیبل پرایمرهای اسیدی “متا اکریلات” نوشته شده است.

فرق بین بیس ژل و پرایمر ناخن

بیس ژل و پرایمر کاشت ناخن هر دو به عنوان محصولات پایه‌ ای در آرایش ناخن استفاده می‌شوند، اما ویژگی‌های متفاوتی دارند. بیس ژل برای تثبیت و تقویت ناخن به  استفاده می‌شود و یک لایه پوشش شفاف و مقاوم روی ناخن ایجاد می‌کند. اما پرایمر ناخن به منظور مانیکور کردن ناخن، کمک به چسبندگی مواد کاشت و افزایش دوام کاشت ناخن استفاده می‌شود.

آیا پرایمر کاشت ناخن خراب می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله. پرایمر ناخن می‌تواند به دلایل مختلف خراب شود. دلایلی از جمله استفاده غلط، عدم نگهداری صحیح و تاریخ انقضای آن. در ادامه به یک‌سری نشانه‌ها که نشان دهنده فاسد شدن پرایمر هستند می‌پردازیم:

تغییر رنگ

 اگر هنگام استفاده از پرایمر، متوجه شدید که رنگ آن تغییر کرده و مثل سابق نیست، به احتمال خیلی زیاد پرایمر شما خراب شده است.

عدم لطافت و کرک کردن

 اگر  هنگام استفاده از پرایمر، متوجه شدید که لطافت ندارد و با کشیدن بر روی ناخن کرک می‌کند، این نیز یکی از نشانه‌های خرابی پرایمر است.

خشکی و یا سنگینی

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی پرایمر، خشکی و یا سنگینی غیر عادی پرایمر کاشت ناخن است.

اتمام تاریخ انقضا

تمام محصولات ناخن دارای تاریخ انقضا هستند و اگر مدت زمان زیادی از تاریخ انقضای آن گذشته باشد، قطعا خراب شده است.

بطورکلی برای جلوگیری از خرابی پرایمر ناخن، دقت داشته باشید که آن را در شرایط خشک و خنک نگه دارید و همواره به تاریخ انقضای آن توجه کنید.

نحوه استفاده از پرایمر کاشت ناخن

پرایمر ناخن | سایت زیبایی پری رو

قطعا یکی از ویژگی‌های بهترین ناخن‌کار، این است که نحوه صحیح استفاده از هریک از مواد و تجهیزات را می‌داند. به عنوان مثال، بهترین ناخنکار تهران می‌داند که برای استفاده از پرایمر ناخن مراحل زیر را به ترتیب انجام دهد:

پاکسازی ناخن

ابتدا سطح ناخن را با یک پاک کننده مثل الکل تمیز کنید. چرا که وجود چربی و آلودگی مانع اثر بخشی می‌شود.

کوتاه کردن و شکل دادن ناخن

در این مرحله با سوهان‌کشی، فرم دلخواه ناخن را ایجاد کنید.

آماده کردن پرایمرکاشت

برای استفاده از برخی از پرایمرها نیاز است که ابتدا شیشه آن را خوب تکان دهید تا تمام اجزای محلول به خوبی ترکیب شوند.

استفاده از پرایمر کاشت

یک لایه نازک پرایمر را با استفاده از برس پرایمر یا قلم تخصصی، بر روی سطح ناخن قرار دهید. سعی کنید حت الامکان پرایمر با پوست و کنارهای ناخن تماس نداشته باشد.

خشک کردن

بسته به نوع پرایمر وشرایط و دمای محیط زمان لازم است تا پرایمر خشک شود. باتوجه به این موارد مدتی زمان دهید تا پرایمر کاشت ناخن کاملا خشک شود. قرار دادن دست در دستگاه uv به فایند خشک شدن سرعت می‌بخشد.

رعایت نکات ایمنی و بهداشتی هنگام استفاده از پرایمر کاشت ناخن

نکات بهداشتی برای کاشت پرایمر ناخن | پری رو

رعایت اصول بهداشتی  هنگام استفاده از پرایمر  توسط ناخنکار بسیار حائز اهمیت است. استفاده از عینک، ماسک، دستکش و سیستم تهویه هوای مناسب هنگام کار الزامی است. پرایمرها محلول‌های شیمایی هستند و  گاها بوی تند و آزاردهنده‌ای دارند و برای بسیاری از افراد می‌تواند حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد کند.

برای آشنایی با بهترین ضد آفتاب های ایرانی و خارجی، مطلب “بهترین ضدآفتاب ها” را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

در ادامه این مقاله، تعدادی از سوالات متداول در مورد پرایمر کاشت ناخن را بررسی و پاسخ می‌دهیم.

مرحله‌ی استفاده از پرایمر در کاشت ناخن، مرحله‌ای ضروری است. چرا که پرایمر در واقع چسب بین مواد کاشت و ناخن می‌باشد. بنابراین اگر از پرایمر استفاده نشود، ماندگاری مواد روی ناخن کم می‌شود و  مواد به راحتی از روی ناخن کنده می‌شود. بهتر است پرایمر را روی مواد کاشت یا تیپ ناخن استفاده نکنید و فقط روی ناخن طبیعی استفاده ‌شود.

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. چرا که کارکرد پرایمر و بیس کت باهم متفاوت است. در واقع مواد موجود در پرایمرکاشت ناخن  ذرات، شیاره و حفره‌های بسیار ریز روی سطح ناخن را به خوبی پر می‌کند تا با ایجاد سطحی صاف و چسبندگی قابل قبول،  مواد کاشت روی سطح ناخن بچسبد. اما عملکرد بیس‌کت‌ها به این صورت است که عمر لاک‌ژل و یا لاک معمولی را بالا می‌برد و چسبندگی لازم برای مواد کاشت را ندارند و تمام این ذرات ریز را پر نمی‌کنند. البته اگر در کاشت، از پرایمر و بیس کت با هم استفاده کنید، دوام و استحکام بیشتر خواهد شد.

وظیفه ضدقارچ  این است که ضمن ضدعفونی کردن سطح ناخن، رطوبت اضافه‌ی سطح ناخن را انیز ز بین ببرد تا مواد کاشت به خوبی روی صدف ناخن قرار بگیرند و دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند. به همین خاطر ابتدا باید ضدقارچ استفاده شود و سپس پرایمر. نکته حائز اهمیت این است که برخی از پرایمرهای موجود در بازار، حاوی ضدقارچ نیز هستند.

ممکن است شما هم مثل بسیاری از افراد این سوال را بپرسید که چه زمانی باید از  پرایمر ناخن استفاده شود ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به اینکه پرایمر برای ایجاد چسبندگی بیشتر و نگه ‌داشتن مواد روی ناخن به کار می‌رود. توجه داشته باشید که استفاده از‌ پرایمر روی ناخن مصنوعی، ناخن کاشت و تیپ، باعث زرد شدن آن‌ها خواهد شد پس بهتر است از پرایمر کاشت ناخن فقط روی سطح ناخن طبیعی استفاده شود. پرایمر را باید بعد از سوهان‌کشی و قبل از گذاشتن مواد کاشت ناخن روی صدف ناخن‌ها  استفاده کرد. خوب است بدانید که در صورت عدم استفاده از پرایمر، مواد کاشت بعد از ۲۴ ساعت به طور کامل و قالبی، مانند ناخن مصنوعی از صدف ناخن‌ها جدا می‌شوند. همچنین توجه داشته باشید که قبل از استفاده از پرایمر از سالم بودن ناخن‌ها، عدم وجود بیماری‌هایی مثل عفونت و قارچ ناخن اطمینان حاصل کنید همچنین میزان رطوبت سطح ناخن را چک کنید. زیرا وجود رطوبت بیش از حد منجر به کاهش ماندگاری مواد کاشت روی ناخن می‌شود. درصورتی که رطوبت سطح ناخن کافی باشد می‌توان تا دوبار از پرایمر استفاده کرد. به این صورت که پس از زدن پرایمر در مرحله اولف صبر کنید تا خشک شود و سپس مرحله دوم را مجددا تمدید کنید. البته دقت داشته باشید که دستورالعمل مصرف و حتی دفعات مجاز برای استفاده از پرایمر متفاوت است و برای استفاده از هر نوع کاشت پرایمر ناخنی بهتر است به دستورالعملی که روی جعبه ان درج شده است دقت کنید.

همانطور که در بالاتر اشاره شد پرایمر نقش یک چسب را بین ناخن و مواد کاشت ایفا می‌کند و تنها وظیه‌ای که دارد این است که چسبندگی لازم برای گذاشتن  ونگه داشتن مواد کاشت را ایجاد کند. بنابراین یک لایه نازک پرایمر روی سطح  ناخن طبیعی کافیست، مگر آن‌که شرکت تولید کننده روی لیبل دستورالعمل استفاده از پرایمر، ذکر کرده باشد که باید 2 لایه پرایمر زده شود. در چنین حالتی  شما مجاز به استفاده بیش از یک‌بار از پرایمر هستید. و پس از استفاده از پرایمر در مرحله اول حتما اجازه دهید به‌طور کامل خشک شود.

جمع‌بندی

امروزه بسیاری از خانم‌ها به دنبال زیباتر کردن دستها و ناخن های خود هستند. طراحی و تغییر رنگ ناخن ها با استفاده از یک لاک معمولی، یکی از راه‌های آسان برای تنوع بخشیدن به زندگی خانم‌هاست.  اما برای یایجاد یک تغییر اساسی مثل کاشت به همراه یک دیزاین شیک و خوب ناخن، به مواد و ابزارهایی نیاز است. یکی از مهم‌ترین موادی که در کاشت ناخن حائز اهمیت است، استفاده از بهترین مارک پرایمر کاشت ناخن می‌باشد. اگر شما هم مثل بسیاری از افراد، در عین حال که به زیبایی و حس خوب خود توجه دارید، سلامت . بهداشت و کیفیت موادی که استفاده می‌کنید نیز برایتان مهم است، لازم است تا با بهترین برندهای این حوزه آشنا باشید تا بتوایند انتخاب خوب و مناسبی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر و انتخاب بهتر می توانید مطلب “بهترین پرایمر برای کاشت ناخن ” را مطالعه کنید.

2 دیدگاه در “نکات مهمی که باید درباره پرایمر کاشت ناخن بدانیم!

  1. نیلو گفت:

    سلام. در دسته بندی پرایمرها، به اسیدی و غیر اسیدی بودن اشاره کردید اما در پایان مطلب ذکر شده که پرایمر از هر نوعی که باشد حاوی مقداری اسید است. اگر ممکنه توضیح بدید.

    1. paryroo گفت:

      سلام دوست عزیز
      پایه همه پرایمرها اسید است، چراکه اسید، عامل چسبندگی است، اما در پرایمرهای غیراسیدی، حاوی میزان بسیار کمتری اسید نسبت به پرایمرهای اسیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *