دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب کاشت ناخن

مزایا، معایب و عوارض کاشت ناخن | پری رو

تمیزی و آراستگی ناخن که به عنوان یک عضو بدن و اثر گذار در ظاهر فرد اهمیت دارد. امروزه خانم‌های زیادی به این موضوع اهمیت می‌دهند چرا که سالم و آراسته بودن ناخن‌ها حس ظرافت و زنانگی را بیشتر منتقل می‌کند. به همین دلیل مانیکور و کاشت ناخن جز پرطرفدارترین لاین خدماتی سالن‌های زیبایی است. اما بد نیست بدانید که کاشت ناخن هم معایبی دارد، اگرچه شاید به دلیل رواج بیش از حد آن اکثر افراد از عوارض کاشت ناخن و چگونگی رفع آن عوارض بی خبر باشند. از این رو در این مقاله قصد داریم مزایا و معایب کاشت ناخن را بررسی کنیم و برای رفع برخی از عوارض آن، راهکار ارائه کنیم. پس با مجله‌ی زیبایی پری رو همراه باشید.

فهرست مطالب

کاشت ناخن چیست؟

کاشت ناخن یک فرآیند زیبایی است که در آن، ناخن‌ مصنوعی به ناخن‌های طبیعی فرد چسبانده می‍شود تا طول و شکل دلخواه را ایجاد کند. این کار به صورت حرفه‌ای و توسط متخصصین این حوزه انجام می‌شود. کاشت ناخن انواع مختلفی دارد که در انجام آن از مواد و تکنیک‌های خاص و متفاوتی استفاده می‌شود. کاشت ناخن، همچنین به افراد اجازه می‌دهدکه ظاهری زیبا و مرتب داشته باشد و از لاک زدن مداوم و از به هدر رفتن وقت جلوگیری کند. با این حال،کاشت ناخن نیز مانند هر فرایند زیبایی دیگری، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب کاشت ناخن می‌پردازیم.

چه کسانی نباید کاشت ناخن انجام دهند؟

برخی از افراد به مواد کاشت ناخن حساسیت دارند و در صورت استفاده از دچار حساسیت‌های پوستی و یا حتی تنفسی می‌شوند. همچنین کسانی که بیماری قارچی دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و از مشکلات عفونتی رنج می‌برند، بهتر است که کاشت ناخن را انجام ندهند.

کاشت ناخن مناسب چه کسانی است؟

کاشت ناخن برای همه افراد مناسب است و هیچ محدودیتی ندارد. مگر آن که بهترین ناخن‌کار تشخیص دهد که ناخن دچار عفونت‌های قارچی است. اما به طور ویژه، کاشت مناسب افرادی است که از از فرم ناخن‌هایشان ناراضی هستند و می‌خواهند آن را تغییر دهند. و یا به خاص‌تر، افرادی که مدام ناخن‌هایشان را می‌جوند و ناخن‌هایشان به مرور زمان کوتاه شده است، کاندید مناسبی برای کاشت ناخن هستند. همچنین افرادی که ناخن‌هایشان نرم است و در اثر کوچکترین برخورد با اجسام می‌شکند، می‌توانند با کاشت، به ناخن‌هایشان استحکام ببخشند. در واقع در این مواردی که اشاره شد، کاشت ناخن علاوه بر جنبه زیبایی شناسی، جنبه درمانی برای این افراد نیز دارد.

مزایای کاشت ناخن

بسیاری از افراد کاشت ناخن را فقط به صرف زیبایی می‌شناسند اما این کار فواید و مزایای دیگری نیز دارد که از جمله مزایای کاشت ناخن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• اصلاح فرم ناخن‌ها

گاهی ممکن است به دلایل مختلفی، ناخن‌های فرد آسیب دیده باشد و یا به ‌صورت ژنتیکی فرم ناخن‌های شخص نامنظم و نافرم باشد، در چنین مواقعی با کاشت ناخن می‌توان عیوب ظاهری و فرم ناخن را اصلاح کرد.

• تمیز و مرتب ماندن ناخن‌ها

 از مزایای کاشت ناخن، می‌توان به تمیز و مرتب ماندن ناخنها در بازه زمانی کاشت تا ترمیم اشاره کرد. چرا که مثل ناخن طبیعی مجبور به نظافت و سوهان کشی چند روز یکبار نیستید.

• مناسب برای خانم‌های شاغل

خانم‌های شاغل که تایم کمتری برای رسیدگی به ناخن‌های خود دارند، می‌توانند از خدمات کاشت ناخن برای زیبایی طولانی مدت دستان خود استفاده کنند.

• افزایش اعتماد به نفس

داشتن ناخن‌های زیبا و مرتب می‌تواند اعتماد بنفس فرد را افزایش دهد و حس خوب فرد را نسبت به خودش و ظاهرش تقویت کند.

• جلوگیری از شکستگی و محکم شدن آن

کاشت ناخن، استحکام و مقاومت آن‌ها را افزایش داده و ناخن‌های طبیعی فرد را در برابر آسیب و شکستگی نحافظت می‌کند.

• مراقبت آسان

از مزایای کاشت ناخن می‌توان به اینمورد اشاره کرد که ناخن های کاشته شده نیاز به رسیدگی زیادی ندارند و همیشه زیبا هستند.

• زیبایی بیشتر و خیره کننده ناخن‌ها

کاشت ناخن می‌تواند به ناخن‌های شما زیبایی و جذابیت بیشتری بدهد.

معایب کاشت ناخن

کاشت ناخن معایبی دارد که متاسفانه بسیاری از افراد از آن آگاه نیستند. برخی معایب کاشت ناخن عبارتند از:

    1. کاشت ناخن، در واقع قرار گرفتن حجمی از مواد شیمیایی روی صدف ناخن است که معمولا دوام و ماندگاری 3 الی 4 هفته‌ای دارد. در این مدت و جود این مواد، مانع از رسیدن اکسژن به سطح ناخن می‌شود. تکرار پی در پی کاشت ناخن باعث تغییر رنگ آن و کدر شدن رنگ صدف ناخن می‎‌شود و در نهایت رشد ناخن را کند می‌کند.
    2. وجود مواد کاشت روی ناخن، به مرور زمان بر روی ریشه‌ی ناخن اثر می‌کند و باعث ایجاد تغییر شکل در ناخن فرد می‌شود.
    3. تمامی موادی که در فرآیند کاشت ناخن استفاده می‌شود، مواد شیمیایی هستند که در برخی موارد برای بعضی از افراد ایجاد حساسیت پوستی می‌کنند.
    4. از دیگر معایب کاشت ناخن می‌توان به این مورد اشاره کرد که مواد شیمیایی موجود در مواد کاشت از طریق سطح ناخن و پوست جذب خون می‌شوند و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که عوارض کاشت ناخن برای زنان باردار و یا مادران شیرده چند برابر عوارض برای افرد عادی است.

 برای پیشگیری از عوارض کاشت ناخن، از کاشت ناخن در طولانی مدت و استفاده از ناخن مصنوعی بپرهیزید. همچنین برای کاهش عوارض ناشی از کاشت ناخن، خدمات خود را در سالن‌های ارایشی معتبر دریافت کنید. چرا که افراد متخصص که در بهترین سالن آرایش و زیبایی مشغول به کار هستند، افرادی حرفه‌ای و با تجربه هستند که از برندهای معتبر و مواد مرغوب و با کیفیت استفاده می‌کنند.

عوارض جبران ناپذیر

تاثیرات اشعه UV

در حوزه بهداشت و سلامت خدمات زیبایی تحقیقات و آزمایشات زیادی انجام شده است، چرا که بی شک اولین دغدغه، سلامت مشتریان است. در حوزه کاشت ناخن مهم‎‌ترین موردی که محققان را نگران کرده است استفاده از اشعه UV برای خشک کردن مواد کاشت روی ناخن است. ژل لاک‌ها و مواد کاشت ناخن باید در معرض نور UV قرار بگیرند تا خشک شود. این موج الکترومغناطیسی دارای اثرات زیان بار و جبران ناپذیری است. به عنوان مثال کاشت ناخن به صورت پی در پی واستفاده بیش از حد از این اشعه موجب ایجاد چین و چروک و پیری زود رس می‌شود. این اشعه در واقع همان اشعه فرابنفش خورشید است که ما برای حفاظت از خود در برابر آن از بهترین کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده می‎‌کنیم. حال آنکه برای کاشت، مستقیما و بدون هیچ محافظتی از پوست، دست را در فاصله نزدیک زیر این اشعه قرار می‌دهیم. متاسفانه از عوارض جبران ناپذیر این اشعه انواع سرطان خصوصا سرطان پوست را می‌توان نام برد. این اشعه  همچنین می‌تواند به طور غیرمستقیم به DNA انسان آسیب بزند. خانم‌های باردار به دلیل شرایط حساس‌تری که دارند، باید مراقبت بیشتری از خود داشته باشند.

ایجاد قارچ‌ ها

صدف ناخن از ماده‌ای به نام کراتین ساخته شده است که همان بخش سخت ناخن است. با کاشت ناخن‌ها آن هم به صورت مدوام، صدف ناخن نازک و ضعیف می‌شود و به مرور، مقاومت خود را در برابر قارچ‌ها و میکروب‌ها از دست می‌دهدکه این یکی از بزگترین معایب و عوارض کاشت ناخن است. باید بدانید که متاسفانه عفونت‌های قارچی ناخن واگیردار هستند و می‌توانند موجب ایجاد عفونت در مو و سایر نقاط بدن نیز شوند. تغییر رنگ ناخن‌ها از زرد به قهوه‌ای و سبز یکی از علائم وجود قارچ در پوست ناخن می‌باشد.

تاثیر مخرب گازهای سمی

از دیگر عوارض کاشت ناخن، در لاک ناخن، پرایمر کاشت ناخن و سایر مواد کاشت، مواد شیمیایی مانند تولوئن، فرمالدهید و دی بوتیل فتالات  و نیترو سلولز استفاده می‌شود که هر کدام می‌توانند برای سلامتی ما خطرناک باشند.

به عنوان مثال تولوئن ماده‌ای حلال است که از جدا شدن رنگ از ناخن جلوگیری می‌کند. استفاده مکرر از این ماده‌ شیمیایی می‌تواند به سیستم عصبی آسیب برساند.

فرمالدهید باعث ماندگاری طولانی مدت لاک روی ناخن می‌شود اما این ماده به عنوان یک عامل سرطان‌زا نیز معرفی می‌شود.

دی بوتیل فتالات ماده‌ای برای جلوگیری از شکسته شدن ناخن‌هاست اما جذب آن از طریق خون می‌تواند بر اندام‌های داخلی خصوصا دستگاه تناسلی اثرات مخربی داشته باشد.

نیترو سلولز موجب استحکام و سریع شدن چرخه‌ خشک شدن ناخن می‌گردد اما پاک کردن این ماده به استونی نیاز دارد که می‌تواند موجب ایجاد بیماری‌های پوستی و حتی گوارشی گردد.

راهکارهایی برای کاهش عوارض کاشت ناخن

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش عوارض کاشت ناخن و همچنین تقویت ناخن، روغن درمانی است. روغن درمانی در واقع استفاده از روغن‌های طبیعی و سرشار از مواد مغذی است که استفاده از آن‌ها بر روی ناخن و پوست اطرف آن موجب تقویت آن و رفع عوارض ناشی از کاشت می‌شود. در ادماه چند روغن مفید و خواص آن را معرفی می‌کنیم.

روغن آرگان تقویت کننده کوتیکول ناخن

چنانچه بر اثر استفاده مداوم از لاک ناخن، استون و کاشت ناخن‌ها، کوتیکول و بافت ناخن شما آسیب دیده است، حتماً از روغن آرگان استفاده کنید. روغن آرگان گرفته شده از یک دانه مغذی و سرشار از ویتامین و املاح معدنی که از درخت آرگان به دست می‌آید. روغن آرگان برای تقویت کوتیکول ناخن عالی است. همچنین باعث می‌شود تا ساختار ناخن بهبود یافته و سرعت رشد آن را نیز افزایش دهد. اگر حتی از کاشت ناخن و لاک استفاده نمی‌کنید ولی ناخن‌های شما بر اثر شستشوی زیاد، سرما و تماس با آب داغ یا خیلی سرد، دچار شکنندگی شده است، استفاده از این روغن به بهبود وضعیت ناخن‌های شما و کاهش عوارض کاشت ناخن کمک می‌کند.

روغن جوجوبا زیبایی بخش ناخن

روغن جوجوبا می تواند ناخن های آسیب دیده را ترمیم کند. خاصیت آبرسان بودن این روغن باعث می شود، حالت خشکی و شکنندگی ناخن ها از بین برود. ویتامین E موجود در این روغن ساختار ناخن را تقویت کرده و باعث رشد فزاینده آن می شود. برای استفاده از این روغن، لازم است آن را گرم کرده و به مدت پنج دقیقه روی ناخن ها ماساژ دهید. پس از استفاده از این روغن، خواهید دید که عوارض کاشت ناخن به شدت کمرنگ شده است.

خداحافظی با ناخن‌های شکننده با روغن هسته انگور

با استفاده مرتب از روغن هسته انگور دیگر نیازی به کاشت ناخن ندارید. این روغن حاوی ویتامین سی، ویتامین E، بتاکاروتن و فلاونوئید می‌باشد. ناخن‌ها را محکم و براق می‌کند و به رشد ناخن‌ها سرعت می‌بخشد.

در کنار همه‌ی این موارد می‌توانید یک روتین مراقبت از پوست برای پوست دست خود داشته باشید. چرا که داشتن پوست سالم در اطراف ناخن از بروز بسیاری از مشکلات و عوارض کاشت ناخن جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال استفاده از بهترین آبرسان پوست و یا استفاده از بهترین کرم جوانساز پوست مناسب با پوست دست، می‌تواند گزینه‌های مناسبی برای تقویت پوست دست شما خصوصا پوست اطراف ناخن‌ها باشد.

سوالات متداول

در ادامه این مقاله، تعدادی از سوالات متداول در مورد کاشت ناخن را بررسی و پاسخ می‌دهیم.

 بسته به مهارت و سرعت عمل ناخنکار، کاشت ناخن 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.

 ترمیم ناخن‌ها بستگی به سرعت رشد ناخن‌های شما دارد ولی معمولا بین 3 الی 4 هفته پس از کاشت ناخن، نیاز به ترمیم است.

همانطور که گفته شد کاشت ناخن هم مانند هر خدمات زیبایی دیگری، عوارضی دارد اما به طور کلی اگر سابقه‌ی بیماری خاصی ندارید و همچنین اگر کاشت ناخن توسط ناخن کار با تجربه انجام شده باشد، احتمال بروز عوارض کاشت ناخن کاهش می‌یابد.

پس از کاشت ناخن باید حداقل 24 ساعت صبرکنید و مطمئن شوید که ناخن‌هایتان کاملاً خشک شده‌اند. درصورتی که ناخن‌ها کامل خشک نشده باشند، آب و رطوبت و همچنین کلر موجود در آب استخر باعث پایین آمدن استحکام کاشت شده و ناخن‌ها کنده می‍‌شوند.

جمع‌بندی

زیبایی و سلامت ناخن‌ها برای بسیاری از افراد، خصوصا خانم‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد از این رو، کاشت ناخن یکی از لاین‌های پرطرفدار در سالن‌های زیبایی است. در این مقاله به بررسی معایب و مزایای کاشت ناخن پرداختیم تا شما به عنوان یک فرد آگاه در این زمینه بتوانید انتخاب و تصمیم درستی داشته باشید و بر اثر عدم آگاهی سلامت خود را به خطر نیندازید. منتظر نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *